Φορολογια

H παραμονή ή όχι του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου στο ελληνικό πρόγραμμα ενδεχομένως να κρίνει εάν η μείωση του αφορολόγητου ορίου θα εφαρμοσθεί ένα χρόνο νωρίτερα και συγκεκριμένα από το 2019. Το Ταμείο κατ’ επανάληψιν έχει τοποθετηθεί επί του θέματος, υποστηρίζοντας ότι το πρωτογενές πλεόνασμα δεν θα σκαρφαλώσει στο 3,5% του ΑΕΠ παρά μόνο με την ταχύτερη εφαρμογή του μειωμένου αφορολόγητου ορίου, εγκαταλείποντας ταυτόχρονα τα «καλά μέτρα» που έχουν θεσμοθετηθεί. Στην περίπτωση αυτή το μαχαίρι θα είναι διπλό, καθώς εκτός από τη συρρίκνωση κατά 35% της έκπτωσης φόρου θα περικοπούν και οι συντάξεις, με 1,1 εκατομμύριο συνταξιούχους να χάνουν από δύο έως τρεις συντάξεις ετησίως.   Ποιοι θα πληγούν Επιπλέον φόρο 650 ευρώ θα πληρώσουν οι περισσότεροι φορολογούμενοι με την εφαρμογή του μειωμένου αφoρολόγητου ορίου. Μισθωτοί, συνταξιούχοι και αγρότες θα υποστούν τεράστιες φορολογικές επιβαρύνσεις, οι οποίες, συνδυαστικά με τις μειώσεις επιδομάτων και συντάξεων, διαλύουν κυριολεκτικά τα νοικοκυριά.Πρώτη φορά περίπου 1 εκατ. φορολογούμενοι θα πληρώσουν φόρο καθώς βρίσκονταν κάτω από το αφορολόγητο όριο, ενώ συνταξιούχος με μηνιαία εισοδήματα 1.250 ευρώ θα χάσει συνολικά τρεις συντάξεις. Για παράδειγμα, μισθωτός ιδιωτικού τομέα χωρίς παιδιά με ετήσιο εισόδημα 8.600 ευρώ ή 614 ευρώ τον μήνα σήμερα δεν πληρώνει φόρο στο ελληνικό Δημόσιο. Με τη μείωση του αφορολογήτου θα πληρώσει φόρο 642 ευρώ, δηλαδή θα χάσει πάνω από 1 μισθό.   Από τον «εφιάλτη» του μειωμένου αφορολογήτου δεν γλιτώνουν και οι οικογένειες με παιδιά. Για μισθωτό με 4 παιδιά το αφορολόγητο όριο προσγειώνεται στα 6.595 ευρώ, από 9.545 ευρώ που είναι σήμερα. Για έναν μισθωτό με μηνιαίες αποδοχές 1.428 ευρώ, η μείωση του αφορολογήτου σημαίνει εκτίναξη του φόρου που θα κληθεί να πληρώσει στα 2.950 ευρώ, από 2.300 ευρώ σήμερα.   Συνταξιούχος με σύνταξη 1.250 ευρώ τον μήνα, σήμερα, με τη μείωση του αφορολογήτου και την περικοπή της προσωπικής διαφοράς θα δει τη σύνταξή του από τον Δεκέμβριο του 2018 να μειώνεται στα 971 ευρώ. Δηλαδή, θα χάσει 3.350 ευρώ ή διαφορετικά περίπου τρεις συντάξεις. Στην προκρούστεια κλίνη θα βρεθούν και εκατομμύρια φορολογούμενοι, οι οποίοι όχι μόνο θα κληθούν να πληρώσουν μεγαλύτερους φόρους αλλά θα «πιαστούν» και στην τσιμπίδα των τεκμηρίων διαβίωσης. Χαμηλόμισθοι και χαμηλοσυνταξιούχοι ακόμα και αν διαμένουν σε μισθωμένη κατοικία είναι πολύ πιθανόν να φορολογηθούν με βάση τα τεκμήρια διαβίωσης, με αποτέλεσμα να πληρώσουν πρώτη φορά φόρο στο ελληνικό Δημόσιο καθώς μέχρι σήμερα καλύπτονται από το αφορολόγητο όριο. Στελέχη του υπουργείου Οικονομικών υπολογίζουν ότι το φορολογητέο εισόδημα από τα τεκμήρια διαβίωσης, που ανέρχεται σήμερα στα 7 δισ. ευρώ, θα εκτοξευτεί στο αστρονομικό ποσό των 10 δισ. ευρώ.   Η έκπτωση φόρου μετά το «κούρεμα» των 650 ευρώ διαμορφώνεται ως εξής:   • Για άγαμο φορολογούμενο η έκπτωση φόρου μειώνεται από τα 1.900 ευρώ σήμερα, σε 1.250 ευρώ και το έμμεσο αφορολόγητο όριο από 8.636 ευρώ σε 5.685 ευρώ. • Για φορολογούμενο με ένα παιδί, η έκπτωση φόρου από 1.950 ευρώ θα υποχωρήσει σε 1.300 ευρώ και το αφορολόγητο όριο από 8.864 ευρώ σε 5.905 ευρώ. • Για οικογένεια με δύο παιδιά, η έκπτωση φόρου θα διαμορφωθεί σε 1.350 ευρώ από 2.000 σήμερα και το αφορολόγητο σε 6.135 ευρώ από 9.090 ευρώ. • Τέλος, για φορολογουμένους με τρία παιδιά και άνω η έκπτωση φόρου από 2.100 ευρώ θα μειωθεί σε 1.450 ευρώ και το έμμεσο αφορολόγητο θα διαμορφωθεί σε 6.595 ευρώ από 9.545 ευρώ. Πηγή:pronews.gr

Έχει ήδη αρχίσει η αντίστροφη μέτρηση για την έναρξη της περιόδου φορολογικών δηλώσεων και οι πολίτες φαίνεται ότι θα βρεθούν αντιμέτωποι με αρκετές «παγίδες» για υπέρογκους φόρους.   Μία εξ αυτών είναι τα τεκμήρια διαβίωσης καθώς οι φορολογούμενοι κινδυνεύουν να πληρώσουν έξτρα φόρο μόνο και μόνο επειδή μένουν σε ένα διαμέρισμα το οποίο μπορεί να είναι ιδιόκτητο ή μισθωμένο ή ακόμη και να τους έχει παραχωρηθεί.   Το τεκμήριο κατοικίας υπολογίζεται από το πρώτο τετραγωνικό μέτρο και λαμβάνονται υπόψη οι βοηθητικοί χώροι όπως αποθήκη ή γκαράζ όπως αναφέρει και ο Θανάσης Παπαδής.     Από το τεκμήριο κατοικίας γλιτώνουν όσοι διαθέτουν κενές κατοικίες για διάστημα άνω των 6 μηνών το οποίο όμως θα πρέπει να αποδείξουν με δικαιολογητικά π.χ. λογαριασμοί ηλεκτρικού ρεύματος, κοινόχρηστα καθώς και όσοι δηλώνουν φιλοξενούμενοι.   Για τον προσδιορισμό του τεκμαρτού εισοδήματος του φορολογούμενου, της συζύγου του και των εξαρτώμενων μελών του, λαμβάνονται υπόψη οι αντικειμενικές δαπάνες για:   1.        Ιδιοκατοικούμενες ή μισθωμένες ή δωρεάν παραχωρηθείσες κύριες κατοικίες. Το τεκμήριο υπολογίζεται κλιμακωτά με βάση την επιφάνειά της ως ακολούθως:   – μέχρι και 80 τ.μ. κύριων χώρων, με 40 ευρώ το τ.μ. ,   – από 81 μέχρι και 120 τ.μ. με 65 ευρώ το τ.μ.,   – από 121 μέχρι και 200 τ.μ. με 110 ευρώ το τ.μ.,   – από 201 έως 300 τ.μ.  με 200 ευρώ το τ.μ. και   – από 301 τ.μ.  με 400 ευρώ το τ.μ..   Για τον υπολογισμό του τεκμηρίου των βοηθητικών χώρων της κύριας κατοικίας ορίζεται ποσό 40 ευρώ το τ.μ., ανεξάρτητα από το μέγεθος της επιφάνειας.   Ως βοηθητικοί χώροι σε περίπτωση πολυκατοικίας θεωρείται ο ανεξάρτητος χώρος της αποθήκης ή του γκαράζ μέσα στην ίδια οικοδομή ενώ στην περίπτωση μονοκατοικίας η αποθήκη, ο χώρος στάθμευσης, το λεβητοστάσιο, η αποθήκη καυσίμων, το κλιμακοστάσιο εφόσον οι χώροι αυτοί βρίσκονται σε λειτουργική ενότητα με αυτή και δεν είναι κοινόχρηστοι.   Για κατοικίες που βρίσκονται σε περιοχές με τιμή ζώνης,  από 2.800 έως 4.999 ευρώ το τ.μ., τα ποσά προσαυξάνονται κατά 40% και για περιοχές με τιμή ζώνης από 5.000 ευρώ και άνω το τ.μ., κατά 70%.  Όταν υπάρχει μονοκατοικία τα ποσά προσαυξάνονται κατά 20%.   2.        Ιδιοκατοικούμενες ή μισθωμένες ή δωρεάν παραχωρηθείσες δευτερεύουσες κατοικίες. Το τεκμήριο ορίζεται στο 50% του τεκμηρίου της κύριας κατοικίας μαζί με το βοηθητικό χώρο της. Αν η κατοικία μισθώνεται ορισμένους μήνες μέσα στο έτος, τα ετήσια ποσά του τεκμηρίου τόσο για την κύρια όσο και για την δευτερεύουσα κατοικία θα επιμερίζονται με βάση τους μήνες που διαρκεί η μίσθωση. Διάστημα μεγαλύτερο από 15 ημέρες λογίζεται ως ολόκληρος μήνας. Το ίδιο ισχύει και εάν η κατοικία αυτή αποκτήθηκε ή μεταβιβάσθηκε μέσα στο έτος. Επίσης:   –  Δεν υπολογίζεται τεκμήριο στις περιπτώσεις των κενών κατοικιών. Προκειμένου για κατοικίες που παραμένουν κενές για διάστημα μεγαλύτερο των έξι μηνών, απαιτείται η προσκόμιση φωτοαντίγραφων λογαριασμών της ΔΕΗ ή οποιοδήποτε άλλο στοιχείο (π.χ. λογαριασμοί ύδρευσης, κοινοχρήστων) από το οποίο να αποδεικνύεται ότι το ακίνητο ήταν κενό για όλο το υπόψη διάστημα.   – Σε περίπτωση συνιδιοκτησίας του ακινήτου, η ετήσια αντικειμενική δαπάνη διαβίωσης θα υπολογίζεται με βάση τη συνολική επιφάνεια της κατοικίας και στη συνέχεια θα γίνεται ο επιμερισμός της, μεταξύ των συνιδιοκτητών, με βάση τα ποσοστά συνιδιοκτησίας τους.   – Τα τέκνα που φιλοξενούνται από τους γονείς τους στην κατοικία των γονέων αλλά και όσοι δηλώνουν φιλοξενούμενοι δεν επιβαρύνονται με το τεκμήριο της κατοικίας στην οποία μένουν.   Προσοχή:   α) Φιλοξενία κάνουμε μόνο στην κύρια κατοικίας μας και όχι σε όποιο ακίνητο χρησιμοποιούμε.   β) Στις δευτερεύουσες κατοικίες δεν υπάρχει η έννοια της φιλοξενίας. Η χρήση της από κάποιον άλλον , έστω και για μικρό χρονικό διάστημα, αποτελεί δωρεάν παραχώρηση και αν δεν είναι σε γονείς ή παιδιά, πρέπει να υπολογίσουμε τεκμαρτό ενοίκιο στο έντυπο Ε2 , το οποίο θα μεταφέρουμε στους σχετικούς κωδικούς που αφορούν το εισόδημα από ακίνητα.       Πηγή:pronews.gr

Αυξήθηκε ο αριθμός των φορολογούμενων με ληξιπρόθεσμα χρέη στην εφορία, που έχουν υποστεί αναγκαστικά μέτρα είσπραξης, όπως είναι οι κατασχέσεις, κατά 17.780 σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα με αποτέλεσμα να ανέλθουν στους 1.067.857, ενώ οι νέες ληξιπρόθεσμες οφειλές προς το δημόσιο άγγιξαν τα 766 εκατομμύρια ευρώ τον Ιανουάριο, εκ των οποίων τα 693 εκατ. ευρώ είναι φόροι που έμειναν απλήρωτοι, σύμφωνα με την ΑΑΔΕ.   Τα μέτρα αναγκαστικής είσπραξης έχουν πλέον επιβληθεί σε έξι στους δέκα οφειλέτες. Σημειώνεται ότι από τον Μάιο ξεκινούν οι ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί ακινήτων για οφειλές προς το δημόσιο.   Συνολικά 4.107.315 φορολογούμενοι είχαν ληξιπρόθεσμες οφειλές προς το δημόσιο στο τέλος Ιανουαρίου, παρουσιάζοντας μέσα σε έναν μήνα αύξηση κατά 38.458 φορολογούμενους.   Οι νέες ληξιπρόθεσμες οφειλές ανήλθαν σε 766 εκατ. ευρώ τον Ιανουάριο η συντριπτική πλειονότητα των οποίων, δηλαδή τα 693 εκατ. ευρώ είναι φόροι κάθε είδους που έμειναν απλήρωτοι.   Τα συνολικά ληξιπρόθεσμα χρέη των φορολογούμενων προς τη φορολογική διοίκηση ξεπέρασαν τα 101 δισ. ευρώ τον Ιανουάριο από τα οποία τα 13,742 δισ. θεωρούνται ανεπίδεκτα είσπραξης επειδή έχει ολοκληρωθεί η έρευνα της εφορίας για περιουσιακά στοιχεία των οφειλετών και οι σχετικές ενέργειες χωρίς αποτέλεσμα.   Οι εφορίες διενήργησαν τον Ιανουάριο 2.100 μερικούς ελέγχους και 513 πλήρεις ελέγχους, το Κέντρο Ελέγχου Μεγάλων Επιχειρήσεων 47 ελέγχους και το Κέντρο Ελέγχου Φορολογουμένων Μεγάλου Πλούτου 14 ελέγχους.     ΠΗΓΗ: economy365.gr

Οι  ελεγκτές της ΑΑΔΕ «βγαίνουν σεργιάνι» για όσους περιμένουν το Πάσχα και την έναρξη της τουριστικής σεζόν (από την Πρωτομαγιά κιόλας) για να στήσουν φορολογικό πλιάτσικο στην αγορά.   Τα κτυπήματα θα είναι στοχευμένα αλλά απανωτά στους επίδοξους φοροφυγάδες, εγκαινιάζοντας και το νέο σύστημα με βάση το οποίο όποιος πιάνεται μια φορά να φοροδιαφεύγει, θα μπαίνει ξανά στο κόσκινο της εφορία για όλα τα προηγούμενα 5 χρόνια, που το δημόσιο έχει δικαίωμα να ελέγξει άμεσα.    Το σχέδιο των εξορμήσεων  για την πασχαλιάτικη αγορά είναι στο τελικό στάδιο αλλά τηρείται κρυφό, για να μη χαθεί το στοιχείο του αιφνιδιασμού εκ μέρους των ελεγκτικών αρχών.    Ήδη όμως οι Υπηρεσίες Διασφάλισης Δημοσίων Εσόδων της ΑΑΔΕ έδωσαν δείγματα γραφής το τριήμερο της Αποκριάς. Με βάση τα ευρήματα εκείνα όμως, έχουν εξαχθεί συμπεράσματα για το πού ανθεί η φοροδιαφυγή, για να στοχεύσουν καλύτερα οι επόμενοι έλεγχοι.    Και για όσους όμως εντοπίστηκαν ήδη να φοροδιαφεύγουν, τα πράγματα γίνονται ακόμα χειρότερα αφού καλούνται πλέον να περάσουν από «ιερά εξέταση» για το τι τζίρους δήλωναν τα προηγούμενα χρόνια. Στον κατάλογο αυτόν προστίθενται διαρκώς και νέες περιπτώσεις, κυρίως εστιατόρια, κέντρα διασκέδασης, τουριστικά καταλύματα αλλά και ελεύθεροι επαγγελματίες, που δεν φαίνεται να τα πηγαίνουν καλά με τις φορολογικές υποχρεώσεις τους. Για παράδειγμα:    - δύο γνωστές ταβέρνες στον Μαραθώνα που δεν έκοψαν αποδείξεις αξίας 900 ευρώ και 2.000 ευρώ ο καθένας. Οι δύο ταβέρνες σφραγίστηκαν και ο έλεγχος συνεχίζεται. - μεγάλο νυχτερινό κέντρο στη Θεσσαλονίκη που δεν είχε εκδώσει αποδείξεις συνολικής αξίας 2.000 ευρώ και για αυτό ανεστάλη η λειτουργία του για 48 ώρες - κομμωτήριο στην Κοζάνη που διαπιστώθηκε πως δεν είχε εκδώσει 139 αποδείξεις και η λειτουργία του ανεστάλη για 48 ώρες. - ιατρός αφροδισιολόγος στην Καρδίτσα που δεν είχε εκδώσει 53 αποδείξεις.   Στον ίδιο κατάλογο περιλαμβάνονται επίσης ξενοδοχεία, ουζερί, ψαροταβέρνες, συνεργεία αυτοκινήτων, χώροι πάρκινγκ αλλά και εγκαταστάσεις για αθλητικές δραστηριότητες σε όλη τη χώρα. Σε όλες τις περιπτώσεις επεβλήθησαν λουκέτα πλην ιατρών και φαρμακείων της επαρχίας που για λόγους εξυπηρέτησης των τοπικών αναγκών εξαιρούνται- ενώ τα πρόστιμα  διαδέχονται το ένα το άλλο, όσο η έρευνα συνεχίζεται.     Πηγή:pronews.gr

Με ομιλία της η υφυπουργός Οικονομικών Αικατερίνη Παπανάτσιου άνοιξε «παράθυρο» για αλλαγές στις ρυθμίσεις χρεών και για περισσότερες δόσεις προς την εφορία για όλους.   Υπογράμμισε όμως ότι πρώτα πρέπει να προχωρήσει ο εξωδικαστικός συμβιβασμός και μετά θα δοθεί λύση και για όσους δεν ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα. Προανήγγειλε μάλιστα πως το προσεχές διάστημα θα εκδοθεί υπουργική απόφαση για να ενταχθούν στον εξωδικαστικό και όσοι χρωστούν πάνω από 50.000 ευρώ, αλλά με πιο αυστηρά κριτήρια και με βάση μελέτες βιωσιμότητος που θα πρέπει να καταθέσουν οι οφειλέτες.   Με βάση στοιχεία που επικαλέστηκε η ίδια, από τα 100 δισ. που χρωστούν οι φορολογούμενοι στην εφορία, τα 24,6 δισ. ευρώ είναι χρέη έχουν προστεθεί μέσα σε 3 χρόνια, από το 2015 και μετά. Ωστόσο στην κυβέρνηση θεωρούν «διαχειρίσιμο» το γεγονός ότι υπάρχουν 3,3 εκατομμύρια μικροφειλέτες που χρωστούν και δεν πληρώνουν από 1 έως 2.000 ευρώ το πολύ.     Σε ομιλία της σε εκδήλωση της Ειδικής Γραμματείας Ιδιωτικού Χρέους, η υφυπουργός Οικονομικών τόνισε οι ρυθμίσεις με τις 100 ή τις 12 έως 24 δόσεις, δεν πρέπει να συγχέονται με τον εξωδικαστικό συμβιβασμό που αφορά μόνον βιώσιμες επιχειρήσεις.  «Το αίτημα που μεταφέρεται από τους συλλογικούς φορείς και τα μέσα ενημέρωσης για αύξηση αυτών των δόσεων αφορά ένα τελείως ξεχωριστό πρόβλημα. Και αυτό είναι ένα μεγάλο κοινωνικό ζήτημα, είναι ένα ζήτημα που μας απασχολεί και αναζητούμε λύση. Αλλά είναι ένα ζήτημα που θα πρέπει να δούμε σε επόμενη φάση. Θα πρέπει πρώτα να ολοκληρωθεί ή έστω να έχει προχωρήσει σε πολύ ώριμο στάδιο η διαδικασία του εξωδικαστικού συμβιβασμού» όπως είπε.    Για τις οφειλές ιδιωτών προς το Δημόσιο, τόνισε ότι «όσο και αν αυτό ακούγεται περίεργο, σε σχέση με την εικόνα που δημιουργείται από την αντιπολίτευση και τα μέσα ενημέρωσης, η πραγματικότητα είναι ότι η κατάσταση σταδιακά βελτιώνεται» καθώς ο ρυθμός αύξησης των ληξιπρόθεσμων οφειλών έχει περιοριστεί, ενώ καταγράφεται και σημαντική αύξηση των εισπράξεων έναντι ληξιπρόθεσμων οφειλών μετά το 2015, έναντι της περιόδου προ του 2014.   Συγκεκριμένα, για τα ληξιπρόθεσμα χρέη των 100 δισ. η κυρία Παπανάτσιου ανέφερε τα εξής:   -          τα 100 δισ. ευρώ είναι το σύνολο των οφειλών που υπάρχουν από τα βάθη του χρόνου, μεταφέρονται από έτος σε έτος ακόμη και στις περιπτώσεις που θεωρείται απίθανο να εξοφληθούν και δημιουργούν μια πλασματική εικόνα της κατάστασης.   -          οι ληξιπρόθεσμες οφειλές αυξήθηκαν κατά 11,7 δισ. ευρώ το 2014, κατά 11,1 δισ. ευρώ το 2015, κατά 7,5 δισ. ευρώ το 2016 και κατά 6 δισ. ευρώ το 2017. Δηλαδή ο ρυθμός αύξησης των οφειλών έπεσε στο μισό μεταξύ του 2014 και του 2017. Στα ποσά των τελευταίων ετών συμπεριλαμβάνονται και οι ρυθμισμένες οφειλές 762.000 φορολογούμενων που είναι 4,5 δισ. ευρώ.   -          το 80% των οφειλετών (σχεδόν 3,2 εκατ. πολίτες) χρωστούν μικρά ή πολύ μικρά ποσά, δηλαδή μέχρι 2.000 ευρώ. Με άλλα λόγια, το 80% των οφειλετών χρωστούν μόλις το 1,0% του συνόλου των οφειλών. Από αυτά τα 3,3 εκατ. οφειλέτες, τα 2,2 εκατ. χρωστούν λιγότερο και από 500 ευρώ ο καθένας. «Πρόκειται για ποσά που είναι διαχειρίσιμα» τόνισε η κυρία Παπανάτσιου «τόσο από την πλευρά του πολίτη όσο και από την πλευρά του Δημοσίου» αφήνοντας έτσι να εννοηθεί ότι μπορεί να υπάρξουν νέες ρυθμίσεις χρεών, πέραν από τις κατασχέσεις που ήδη γίνονται.   -          από την άλλη πλευρά, 29.000 φορολογούμενοι, φυσικά ή νομικά πρόσωπα, χρωστούν 88 δισ. ευρώ, δηλαδή σχεδόν το 90% του συνόλου. Σε αυτά  περιλαμβάνονται και οφειλές που είναι πρακτικά ανείσπρακτες. Με πολύ αυστηρά κριτήρια, η φορολογική αρχή ήδη έχει χαρακτηρίσει οριστικά ως ανεπίδεκτα είσπραξης τα 13,5 δισ. ευρώ από τα 100 δισ. ευρώ.   Ειδικά για τον Εξωδικαστικό συμβιβασμό πάντως, η κυρία Παπανάτσιου απέφυγε να αναφέρει εάν έχει γίνει δεκτή έστω και μία αίτηση ρύθμισης για χρέη προς το Δημόσιο. Όπως είπε «στις πρώτες εβδομάδες από τότε που τέθηκε σε ισχύ η ρύθμιση έχουν υποβληθεί περίπου 200 αιτήσεις, ενώ 3500 έχουν καταστεί επιλέξιμες και άλλες 2200 βρίσκονται σε αρχικό στάδιο της υποβολής».   Προανήγγειλε όμως πως «στο επόμενο διάστημα ευελπιστούμε να προχωρήσουμε στην έκδοση της υπουργικής απόφασης που θα ορίζει τη διαδικασία και τους όρους για τις οφειλές που ξεπερνούν τα 50.000 ευρώ. Προφανώς για την κατηγορία 50.000-250.000 ευρώ η υποβολή πρότασης ρύθμισης από το Δημόσιο θα πρέπει να λαμβάνει υπόψη και κάποια συμπληρωματικά κριτήρια συγκριτικά με αυτά της κατηγορίας έως 50.000 ευρώ, ενώ για την κατηγορία άνω των 250.000 ευρώ εκτιμούμε ότι θα πρέπει να προσκομίζεται από τον οφειλέτη μια αξιολόγηση βιωσιμότητας και ένα σχέδιο αναδιάρθρωσης».     Πηγή:pronews.gr

Ξαφνικά το ΔΝΤ ζητάει μείωση αφορολογήτου από το 2019... και την ενεργοποίησή του στο ελληνικό πρόγραμμα και ίσως από την στάση του να δημιουργηθούν προβλήματα στην έξοδο της χώρας από τα Μνημόνια τον Αύγουστο, αφού κινδυνεύει να χαλάσει η συνάντηση της 21ης Ιουνίου.   Μετά από τρία απανωτά Eurogroup, οι υπουργοί Οικονομικών της Ευρωζώνης ενέκριναν εχθές την εκταμίευση της υποδόσης των 5,7 δισ. ευρώ.  Θα χρειαστεί όμως να επικυρωθεί και από ξένα Κοινοβούλια, πριν τα τέλη Μαρτίου που θα φτάσουν τα λεφτά στη χώρα -με 3 μήνες αναμονής και καθυστέρησης από τον Δεκέμβριο που έκλεισε η συμφωνία στο Χίλτον.     100 μέρες-κόλαση με ΔΝΤ     Ωστόσο ο χρόνος τελειώνει και ο Επίτροπος Οικονομικών Πιέρ Μοσκοβισί υπενθύμισε δημοσίως τα στενά περιθώρια για συνολική συμφωνία στο ελληνικό ζήτημα, λέγοντας: «Απομένουν 100 ημέρες έως το Eurogroup της 21ης Ιουνίου».    Και ενώ πλέον οι διαπραγματεύσεις μπαίνουν στην τελική ευθεία, την θετική έκβαση σκίασαν πληροφορίες από άλλες πηγές στις Βρυξέλλες, που δείχνουν πως το ΔΝΤ ετοιμάζεται να απασφαλίσει, με αλλαγή στάσης έναντι της χώρας μας.    Με βάση όσα ανέφεραν τη Δευτέρα οι πηγές αυτές, το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο φέρεται αποφασισμένο να αξιώσει να επιβληθεί ένα χρόνο νωρίτερα η μείωση στο αφορολόγητο (από 1.1.2019 αντί το 2020)  ενώ απορρίπτει και κάθε σκέψη  για να εφαρμοστούν τα αντίμετρα που έχει ψηφίσει η κυβέρνηση.   Διασταυρώνονται έτσι οι πληροφορίες τις οποίες το τελευταίο διάστημα -αλλά και την περασμένη Κυριακή μόλις-, με βάση τις οποίες το ΔΝΤ ετοιμάζεται να ενεργοποιήσει την συμμετοχή του στο ελληνικό πρόγραμμα, απαιτώντας επιπλέον σκληρά μέτρα, αλλά και αποτρέποντας τα «αντίμετρα».   Έρχεται «θερμό καλοκαίρι»   Σύμφωνα με το ρεπορτάζ, ευρωπαϊκές πηγές προβλέπουν «θερμό καλοκαίρι». Τότε θα κριθεί και εάν επαρκεί ο χρόνος ως τον Αύγουστο για να ολοκληρωθεί ομαλά το Πρόγραμμα ή αν εκ των πραγμάτων τεθεί και ζήτημα  «τεχνικής παράτασης»  -ή και όπως αλλιώς μπορεί να ονομαστεί.   Ο οδικός χάρτης των εξελίξεων, όπως αυτές προδιαγράφονται μέχρι τώρα, έχει ως εξής:   - τον Μάρτιο οι εκπρόσωποι του ΔΝΤ κλείνουν την συμφωνία με τους ευρωπαίους για το ελληνικό χρέος - τον Απρίλιο το Ταμείο ενεργοποιεί την συμμετοχή του στο ελληνικό Πρόγραμμα - τον Μάιο (για πρώτη φορά επί κυβερνήσεων ΣΥΡΙΖΑ) το Ταμείο κάθεται ως ισότιμος συνομιλητής πλέον, στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων, μαζί και απέναντι με τους άλλους δανειστές.   Από ρόλο «κομπάρσου» των συνομιλιών, η θέση του ΔΝΤ αναβαθμίζεται. Σύμμαχό της αναμένεται πως θα έχει η χώρα μας και πάλι την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.   Δεδομένου, όμως, ότι ο χρόνος μέχρι τον Αύγουστο είναι περιορισμένος, ο μεγάλος φόβος είναι  να οδηγηθούν οι συζητήσεις  σε υψηλά επίπεδα έντασης, που όμοιά τους έχουν βιώσει ως τώρα μόνον οι κυβερνήσεις της περιόδου 2010-2014. Με ό,τι μπορεί να σημαίνει αυτό σε καθυστερήσεις, υποχωρήσεις ή όποιες άλλες εξελίξεις, οι οποίες θα καθορίσουν την έξοδο από τα Μνημόνια και την περαιτέρω πορείας της χώρας.     Πηγή:pronews.gr

  Η φορολογική δήλωση του 2018 ίσως αποδειχθεί μπελάς για τους παντρεμένους που θα δουν ότι για τις πληρωμές με πλαστικό χρήμα υπάρχουν διαφορετικοί κωδικοί στο Ε1. Οι αποδείξεις των δύο συζύγων ή όσων έχουν συνάψει σύμφωνα συμβίωσης θα πρέπει να συμπληρωθούν ξεχωριστά. Ποιους κωδικούς θα πρέπει να προσέξετε Πλέον με το νέο ηλεκτρονικό έντυπο ενεργοποιούνται οι “ξεχασμένοι” κωδικοί 049 και 050. Είναι οι κωδικοί για τις αποδείξεις που δεν συμπληρώνονταν τα δύο τελευταία χρόνια. Τώρα σε αυτούς τους δύο κωδικούς θα πρέπει να συμπληρωθεί το ποσό των ηλεκτρονικών αποδείξεων, των πληρωμών, δηλαδή, με κάρτες. Δίπλα στον κωδικό 049 θα υπάρχει και ο κωδικός 050. Σε αυτόν θα υπάρχουν οι δαπάνες με πλαστικό χρήμα των συζύγων ή των ατόμων με τα οποία έχουν συναφθεί σύμφωνα συμβίωσης. Οι δαπάνες δηλαδή θα συμπληρωθούν ξεχωριστά. Εκεί κάθε φορολογούμενος θα δει προσυμπληρωμένα ποσά δαπανών με βάση τα στοιχεία που απέστειλαν στην ΑΑΔΕ οι τράπεζες από την κίνηση του λογαριασμού καθενός. Τι πρέπει να προσέξετε με τα ποσά των αποδείξεων Στην περίπτωση που τα ποσά δεν είναι αυτά που ο κάθε φορολογούμενος χρειάζεται τότε θα υπάρχει δυνατότητα συμπλήρωσης των ποσών με βάση την κίνηση των λογαριασμών του καθενός. Στην περίπτωση που ο ένας εκ των δύο συζύγων δεν έχει το απαιτούμενο ποσό για να πιάσει το αφορολόγητο που δικαιούται και για να μην πληρώσει “καπέλο” στον φόρο της τάξης του 22% υπάρχει η δυνατότητα να συμπληρώσει το απαιτούμενο ποσό με τις ηλεκτρονικές δαπάνες του ή της συζύγου ή του ή της συμβίας. Για εισόδημα ως 10.000 ο φορολογούμενος θα πρέπει να συμπληρώσει το 10%, δηλαδή ως 1.000 ευρώ σε δαπάνες που έχουν πληρωθεί με ηλεκτρονικό τρόπο. Για εισόδημα από 10.001 ως 30.000 ευρώ ο φορολογούμενος πρέπει να συμπληρώσει ποσό ηλεκτρονικών αποδείξεων που αντιστοιχεί στο 15% του εισοδήματός τους. Για εισοδήματα άνω των 30.001 ευρώ το ποσοστό που απαιτείται είναι 20%   Πηγή:zougla.gr

Πολλοί ελεύθεροι επαγγελματίες, από όσους έκλεισαν τα βιβλία τους, βρίσκονται αυτή τη στιγμή με ληξιπρόθεσμες οφειλές προς την Εφορία και θέλουν να υπαχθούν στη ρύθμιση των έως 120 δόσεων. Όμως δεν μπορούν καθώς από τη ρύθμιση εξαιρούνται αυτομάτως όσοι δεν έχουν ενεργό μπλοκάκι.   Έτσι, δεν είναι λίγοι οι επαγγελματίες που το τελευταίο διάστημα επισκέπτονται την εφορία τους και ζητούν να ανοίξουν και πάλι τα βιβλία τους για να μπορέσουν να υπαχθούν στη ρύθμιση των 120 δόσεων και να τακτοποιήσουν τις οφειλές τους που δημιουργήθηκαν μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2016.   Όσοι σκέφτεστε να ανοίξετε και πάλι το μπλοκάκι θα πρέπει να γνωρίζετε τα εξής:   1. Πριν ξεκινήσετε την διαδικασία πρέπει να βρείτε τους ΚΑΔ (Κωδικοί Αρίθμησης Δραστηριότητας) που αντιστοιχούν στην επαγγελματική δραστηριότητα που σας ενδιαφέρει. 2. Για τη διαδικασία έναρξης εμπλέκονται ΕΦΚΑ τμήμα ΟΑΕΕ -Επιμελητήριο (ανάλογα Εμπορικό, Οικονομικό, κλπ) -Δ.Ο.Υ 3. Στα δικαιολογητικά που απαιτούνται για την έδρα της επιχείρησης περιλαμβάνονται:   -Για την έναρξη σε δικό σας χώρο (πλήρη κυριότητα ή επικαρπία) απαιτείται το Ε9.   - Για χώρο ή δωμάτιο που ανήκει στην κυριότητα ή επικαρπία των γονέων και σας παραχωρείται δωρεάν χρειάζεται υπεύθυνη δήλωση του γονέα ή και των δυο αν το έχουν εξ ημισείας του Ν.1599/86 με θεωρημένο το γνήσιο της υπογραφής από ΚΕΠ ή Αστυνομία αλλά και το Ε9 των γονέων (4 αντίγραφα).Για τη δωρεάν παραχώρηση χρειάζεται και το Ε1 του ιδιοκτήτη.   -Για την έναρξη σε ενοικιαζόμενο χώρο απαιτείται μισθωτήριο και μια υπεύθυνη δήλωση του ιδιοκτήτη.   Προεγγραφή στον ΕΦΚΑ τμήμα ΟΑΕΕ μαζί με:   -Φωτοτυπία της Αστυνομικής Ταυτότητα. -Δικαιολογητικά για την έδρα της επιχείρησης (όπως προαναφέραμε). -Φωτοτυπία του ΑΜΚΑ. -Αν υπήρχε προηγούμενη ασφάλιση στο ΙΚΑ, συνήθως ζητείτε τριμηνιαίος ατομικός λογαριασμός ασφάλισης. -Άδεια Ασκήσεως Επαγγέλματος (εάν απαιτείται)   Προεγγραφή στο Επιμελητήριο: Απαιτείται αστυνομική ταυτότητα και φωτοαντίγραφο της και μια αίτηση -δήλωση που συμπληρώνουμε εκεί. Έναρξη στην εφορία: Στο Τμήμα Μητρώου μαζί με όλα τα δικαιολογητικά συμπληρώνονται τα έντυπα Μ1 αν υπάρχουν αλλαγές στα στοιχεία και το Μ2 όπου συμπληρώνεται το ΚΑΔ ή τους ΚΑΔ του επαγγέλματος. Η Δ.Ο.Υ. εκδίδει τη βεβαίωση έναρξης. Οριστική Εγγραφή στο Επιμελητήριο: Η εγγραφή στο Επιμελητήριο γίνεται με ένα απλό φωτοαντίγραφο της βεβαίωσης Έναρξης από την Εφορία και ένα χρηματικό ποσό για την συνδρομή σας ανάλογα το Επιμελητήριο (χρήσιμο θα ήταν να το ρωτήσετε κατά την επίσκεψη σας για την προεγγραφή). Οριστική Εγγραφή στον ΕΦΚΑ τμήμα ΟΑΕΕ: Η εγγραφή μετά στον ΟΑΕΕ γίνεται με ένα απλό φωτοαντίγραφο της βεβαίωσης Έναρξης από την Εφορία και παίρνετε τη βεβαίωση εγγραφής.    Πηγή : Pronews.gr  

Μετά την ολοκλήρωση της τρίτης αξιολόγησης που επικύρωσε το EuroWorkingGroup της περασμένης Παρασκευής ανοίξει ο δρόμος για την εκταμίευση της υποδόσης των 5,7 δισ. ευρώ, οποία αναμένεται ως τα μέσα Μαρτίου. Για την ολοκλήρωση της τέταρτης αξιολόγησης το χρονοδιάγραμμα είναι ιδιαίτερα σφιχτό. Σύμφωνα με τον Ντέκλαν Κοστέλο «η ιδανική στιγμή για να ολοκληρωθεί η τέταρτη και τελευταία αξιολόγηση που περιλαμβάνει 88 προαπαιτούμενα είναι ο Μάιος». Άλλωστε το κουαρτέτο θα επιστρέψει στην Αθήνα στις αρχές Μαΐου με στόχο να υπάρξει staff level agreement ως το Eurogroup της 24ης Μαΐου. Τον Μάιο θα μπει στο τραπέζι η τύχη του αφορολόγητου ορίου. Η μείωσή του από τα 8.636 ευρώ σήμερα στα 5.685 ευρώ για τον άγαμο έχει νομοθετηθεί για το 2020. Ανάλογα με την πορεία των πρωτογενών πλεονασμάτων το 2018 και 2019 θα αποφασιστεί αν η μείωση του αφορολογήτου έρθει ένα χρόνο νωρίτερα, δηλαδή από το 2019 μαζί με τη μείωση των συντάξεων. Αφού η κυβέρνηση ολοκληρώσει τα 88 προαπαιτούμενα που συνοδεύουν την τέταρτη αξιολόγηση τότε στο Eurogroup της 21ης Ιουνίου στο Λουξεμβούργο θα έρθει η τελική πρόταση για τη διευθέτηση του ελληνικού χρέους. Ο Ντέκλαν Κοστέλο μίλησε στο Φόρουμ των Δελφών για την ανάγκη περαιτέρω ελάφρυνσης του χρέους και τόνισε ότι το Euro WorkingGroup εργάζεται προς αυτή την κατεύθυνση με στόχο στο Eurogroup του Ιουνίου να υπάρξει λύση πακέτο για το χρέος, το μαξιλάρι ασφαλείας και ίσως την επιστροφή των κερδών από τα SMP και ΑΝFA μέσω της σύνδεσής τους με «θετικές επενδυτικές επενδυτικές πρωτοβουλίες». Πηγή:pronews.gr

Εντός του δευτέρου τριμήνου του τρέχοντος έτους θα κληθούν να υποβάλουν τις φορολογικές δηλώσεις για τα εισοδήματα του 2017 οι μισθωτοί και οι συνταξιούχοι όπως αναφέρει και ο Ελεύθερος Τύπος.   Η υποβολή των δηλώσεων θα γίνει και φέτος ηλεκτρονικά, μέσω Taxisnet, στην ιστοσελίδα της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (www.aade.gr).   Τι άλλαξε   Στις διατάξεις με βάση τις οποίες θα υπολογιστούν οι τελικές φορολογικές επιβαρύνσεις επί των εισοδημάτων του 2017 έχουν επέλθει δύο σημαντικές αλλαγές:   Η κατοχύρωση του δικαιώματος της έκπτωσης φόρου των 1.900-2.100 ευρώ υπό την προϋπόθεση ότι κατά τη διάρκεια του 2017 εξοφλήθηκαν με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής ή με μετρητά (από ορισμένες κατηγορίες φορολογουμένων) δαπάνες για αγορές αγαθών και λήψη υπηρεσιών συνολικού ύψους από 10% έως και 18,75% επί του συνολικού ατομικού ετησίου εισοδήματος. Η κατάργηση της διάταξης που προέβλεπε έκπτωση από τον αναλογούντα φόρο εισοδήματος του 10% της ετήσιας δαπάνης του φορολογούμενου για ιατρική, νοσοκομειακή και φαρμακευτική περίθαλψη. Οι κανόνες     Αναλυτικά, κατά την εκκαθάριση των δηλώσεων που θα υποβάλουν φέτος οι μισθωτοί και οι συνταξιούχοι για τη φορολόγηση των εισοδημάτων που απέκτησαν το 2017 θα ισχύσουν οι εξής κανόνες:   1. Εφαρμογή φορολογικής κλίμακας με συντελεστές 22%-45%: Τα εισοδήματα από μισθωτή εργασία και συντάξεις θα φορολογηθούν με κλίμακα στην οποία ο κατώτατος συντελεστής φόρου ανέρχεται στο 22% και επιβάλλεται μέχρι το επίπεδο ετήσιου εισοδήματος των 20.000 ευρώ. Πάνω από το επίπεδο των 20.000 ευρώ και μέχρι τις 30.000 ευρώ επιβάλλεται συντελεστής 29%, ενώ πάνω από τις 30.000 και μέχρι τις 40.000 ευρώ εφαρμόζεται συντελεστής 37%. Για το τμήμα άνω των 40.000 ευρώ προβλέπεται συντελεστής 45%.   2. Εκπτωση φόρου εισοδήματος 1.900-2.100 ευρώ: Για τα ετήσια εισοδήματα από μισθούς και συντάξεις συνολικού ύψους μέχρι 20.000 ευρώ προβλέπεται έκπτωση φόρου:   * 1.900 ευρώ για φορολογούμενους χωρίς προστατευόμενα τέκνα. * 1.950 ευρώ για φορολογούμενους με 1 προστατευόμενο τέκνο. * 2.000 ευρώ για φορολογούμενους με 2 προστατευόμενα τέκνα. * 2.100 ευρώ για φορολογούμενους με 3 ή περισσότερα προστατευόμενα τέκνα.   Το ισχύον κατά περίπτωση ποσό έκπτωσης φόρου θα αφαιρείται από τον αρχικώς αναλογούντα φόρο, ο οποίος θα έχει προκύψει από την εφαρμογή του συντελεστή φόρου 22% επί του ετησίου εισοδήματος. Σε κάθε περίπτωση κατά την οποία ο φόρος που αναλογεί με βάση τον ελάχιστο συντελεστή 22% είναι μικρότερος από την ισχύουσα έκπτωση φόρου, το ποσό της έκπτωσης αυτής θα περιορίζεται ακριβώς στο ύψος του αναλογούντος φόρου και θα τον μηδενίζει.   Για όσους από τους μισθωτούς και τους συνταξιούχους έχουν ετήσιο εισόδημα άνω των 20.000 ευρώ, η ισχύουσα κατά περίπτωση έκπτωση φόρου θα μειώνεται κατά το 1% του πέραν των 20.000 ευρώ τμήματος του ετήσιου εισοδήματος.   Κατοχύρωση   Κάθε μισθωτός και συνταξιούχος, για να δικαιούται έκπτωσης φόρου, θα πρέπει κατά τη διάρκεια του 2017 να έχει εξοφλήσει με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής (με πιστωτικές ή χρεωστικές κάρτες ή μέσω e-banking) δαπάνες για αγορές αγαθών ή παροχή υπηρεσιών συνολικού ύψους ίσου με ποσοστό:   * 10% του ετησίου εισοδήματός του, πραγματικού ή τεκμαρτού, εφόσον το εισόδημα αυτό ανέρχεται έως 10.000 ευρώ, * 10% επί των πρώτων 10.000 ευρώ και 15% επί του υπερβάλλοντος ποσού, εφόσον το ετήσιο ατομικό του εισόδημα ανέρχεται σε 10.001 έως και 30.000 ευρώ και * 10% επί των πρώτων 10.000 ευρώ, 15% επί των επόμενων 20.000 ευρώ και 20% επί του υπερβάλλοντος ποσού, εφόσον το ετήσιο εισόδημά του ξεπερνά τις 30.000 ευρώ.   Σε κάθε περίπτωση κατά την οποία ο φορολογούμενος δεν κατάφερε να καλύψει το απαιτούμενο ποσό δαπάνης με πληρωμές μέσω καρτών ή μέσω e-banking, το «ακάλυπτο» ποσό θα φορολογείται με 22%.   Οι μισθωτοί και οι συνταξιούχοι φορολογούμενοι 70 ετών και άνω, τα άτομα με ποσοστό αναπηρίας 80% και άνω, όσοι βρίσκονται σε δικαστική συμπαράσταση, οι φορολογικοί κάτοικοι της Ε.Ε. ή του Ε.Ο.Χ. που υποχρεούνται σε υποβολή δήλωσης στην Ελλάδα και φορολογούνται με την κλίμακα από μισθωτή εργασία και συντάξεις οφείλουν να έχουν καλύψει τα προαναφερθέντα ποσοστά του ετησίου εισοδήματος με δαπάνες αγοράς και παροχής υπηρεσιών, εξοφληθείσες με μετρητά. Για το λόγο αυτόν οφείλουν να έχουν συγκεντρώσει και να έχουν διαφυλάξει τις αποδείξεις των δαπανών αυτών στα σπίτια τους.   3. Ειδική εισφορά αλληλεγγύης σε ετήσια εισοδήματα άνω των 12.000 ευρώ: Στους έχοντες -πραγματικά ή τεκμαρτά- ετήσια εισοδήματα άνω των 12.000 ευρώ, αθροιστικά από όλες τις πηγές, θα επιβάλλεται ειδική εισφορά αλληλεγγύης που θα υπολογίζεται κλιμακωτά με συντελεστές από 2,2% έως 10%.   4. Κατάργηση της διάταξης που προέβλεπε έκπτωση, από τον αναλογούντα φόρο εισοδήματος, του 10% του ποσού των δαπανών του φορολογούμενου για ιατρική, φαρμακευτική και νοσοκομειακή περίθαλψη, εφόσον οι δαπάνες αυτές υπερβαίνουν συνολικά το 5% του ετήσιου ατομικού εισοδήματός του.   5. Εκπτωση παρακρατηθέντων φόρων εισοδήματος, από το συνολικό ποσό του αναλογούντος φόρου εισοδήματος που προκύπτει από το άθροισμα των φόρων που αναλογούν στις επιμέρους κατηγορίες εισοδημάτων. Από το φόρο που αναλογεί στο σύνολο των εισοδημάτων του φορολογούμενου από όλες τις βασικές πηγές αφαιρούνται οι φόροι που παρακρατήθηκαν κατά τη διάρκεια του 2017 από εισπραχθέντα ποσά μισθών ή συντάξεων.   6. Εκπτωση παρακρατηθέντων ποσών ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης, από το συνολικό ποσό της εισφοράς αλληλεγγύης που αναλογεί στο άθροισμα των εισοδημάτων του φορολογούμενου από όλες τις πηγές. Από το συνολικό ποσό της εισφοράς αλληλεγγύης που αναλογεί στο άθροισμα όλων των εισοδημάτων του φορολογούμενου αφαιρείται (εκπίπτει) το άθροισμα των ποσών της εισφοράς αλληλεγγύης που παρακρατούνταν κάθε μήνα από τους μισθούς ή τις συντάξεις κατά το προηγούμενο έτος.     Πηγή:pronews.gr